مراجعة ألفا Marathon الأخيرة
يا جدعان، إحنا على بعد ساعات من نهاية مرحلة ألفا التجريبية المغلقة للعبة Marathon، اللعبة الجديدة من Bungie اللي طول عمرها بتعمل ألعاب أسطورية! الكلام ده مهم جدًا، لأن Marathon هى أول لعبة جديدة (أو بالأحرى، لعبة مُعاد إحياؤها) من Bungie من عشر سنين. المرحلة التجريبية كانت مفاجأة، لأنها اتفتحت من غير اتفاقية سرية، ده بعد ما عرض اللعب اللي اتعمل قبل كده ماعجبش ناس كتير. المقال ده هيشرحلك كل حاجة عن تجربة اللعب، ورأي اللاعبين، وهل تستحق التجربة ولا لأ.
تجربة لعب Marathon
طريقة إطلاق النار حلوة، بس مش حاجة تفرق أوى لو قارناها بألعاب Bungie الأسطورية. اللعب واقعي أكتر، ووقع في مشكلة كبيرة لما اللاعبين على الكمبيوتر لقوا إن فيه مساعدة قوية على الهدف، لدرجة إن Bungie شالتها خالص في نص المرحلة التجريبية، وده غير كل حاجة. محتاجين وقت أكتر عشان نشوف النتيجة النهائية، وأكيد فيه تغييرات تانية هتتعمل.
المعارك 3 ضد 3، بالنسبة ليا، شبه معارك Apex Legends، بس الحركة فيها أقل. كل شخصية ليها حركات خاصة، بس فيه شخصيات ليها سرعات جنونية مش منطقية مع نوع اللعبة. لكن نظام التحمل بيحد من الحركة بشكل كبير، وده ممكن يمنع اللعبة من انها تبقى لعبة أكشن ممتعة زي ألعاب Bungie اللي إحنا عارفينها. لحد دلوقتي، شايف إن فكرة الشخصيات مش ناجحة أوى، وأفضل يكون فيه شخصية قابلة للتخصيص. فيه سبب ليه معظم ألعاب النوع ده بتعمل كده، وفكرة الشخصيات دي حاسة إنها اتحطت في اللعبة غصب عنهم.
الذكاء الاصطناعي في Marathon
حاجة عجبتني أوى هى روبوتات الذكاء الاصطناعي، اللي بتعمل معارك ممتعة لما مفيش فرق تانية حواليا، ولما بيكون فيه معارك فرق، بتضيف جو من الإثارة. مع إضافة أعداء جداد، أقدر أشوف اللعبة بتتوسع أكتر (وده خلاني أتمنى إنها تكون لعبة استخراج (Extraction) بـ PvE زي لعبة Helldivers ، أو على الأقل يكون فيه جزء PvE).
الجزء البصري فيه حاجات مش واضحة، مش هعلق عليه أوى. الداخلية حلوة جدًا، لكن الخارجي وشكل الشخصيات محتاج شغل جامد أوى. بشكل عام، لسه بحب الشكل العام للعبة، حتى لو مش زي ما شوفناه في الصور المُصممة أو الفيديوهات الدعائية. أتوقع إن ده هيتحسن بشكل كبير قبل الإطلاق الرسمي.
اللعب منفردًا في Marathon
اللعبة صعبة جدًا على اللي بيلعب لوحده، ومش باين إن فيه خطط هتحل المشكلة دي، لأن اللعبة كلها بتعتمد على اللعب الجماعي. اللعب مع لاعبين عشوائيين بيأدي إلى أهداف متضاربة أو زملاء بيهربوا أو بيموتوا بسرعة. اللعب منفردًا لما الكل بيلعب في فرق من 2 أو 3 لاعبين، معناه إنك هتموت على طول، هتبقى مخبي طول الوقت. الحاجتين دول مش ممتعين خالص، ودي لعبة لازم تلعبها مع اتنين صحابك على الأقل عشان تستمتع. بس، هل ده ممكن يكون متاح لناس كتير؟
رأي اللاعبين في ألفا Marathon
بصراحة، رأي الناس في المرحلة التجريبية المغلقة ممكن ما يكونش إيجابي أوي. مش معنى كده إن مفيش حد عجبه، فيه ناس كتير عجبتها، لكن لو شوفنا رأي مجتمع اللاعبين، الشكل الأولي للعبة، حتى لو مش كامل، بينقل لنا الحاجات الأساسية، وكثير من اللاعبين ما استمتعوش بيها.
فيه لاعبين تانيين ما لعبهاش لأنهم ما خدوش أكواد. ده كان محبط جدًا لعدد كبير جدًا من اللاعبين، مئات الآلاف حاولوا ياخدوا أكواد من الديسكورد. ده كويس في إظهار الاهتمام باللعبة، بس خلى ناس كتير تزعل من Bungie، والمجموعات الجديدة من الأكواد اللي اتوزعت ما أثرتش كتير. حاسس إنهم وزعوا مئات الأكواد، مش آلاف.
المؤشرات مش كويسة على مدار المرحلة التجريبية. الأرقام نفسها مش مهمة جدًا، لأن المرحلة مغلقة، لكن الاتجاهات؟ عدد اللاعبين نزل بسرعة لـ 20% من عدد اللاعبين في بداية المرحلة، و استمر في النزول كل يوم، حتى مع توزيع أكواد جديدة، وحتى مع التحديث الكبير في منتصف المرحلة. على Twitch، الـ Streamers المعروفين كانوا مهتمين جدًا، بس سابوها بعد يوم أو اتنين، ومفيش حد كان بيشكر فيها أوي. في خلال أسبوع، عدد المشاهدات على Twitch كان بين 1 و 6 آلاف، من 140 ألف لما اللعبة اتطرحت أول مرة. الأرقام دي مش نهاية الكلام، بس مش مؤشرات إيجابية.
مقارنة Marathon مع ARC Raiders
ظهرت لعبة ARC Raiders قبل أيام قليلة في أسوأ وقت ممكن بالنسبة لـ Marathon. هى لعبة استخراج تقليدية أكتر، شبه Tarkov، بس مش صعبة أوى زيه، وده بيخليها أسهل شوية. اللعبة دي أروع، ويبان إنها جاهزة للإطلاق، رغم إنها ألفا تجريبية، وفيه حاجات بتحافظ عليها Bungie مش موجودة في Marathon، زي الصناعة، والدردشة القريبة، واللعب منفردًا، والأجواء العامة للعبة. ردود الفعل على ألفا ARC Raiders كانت إيجابية أكتر من Marathon.
الخاتمة
Marathon عملت حاجات حلوة، بس ده مش هيكون كافي عشان يقنعني شخصيًا ألعب ألعاب استخراج، حتى لو أنا ناوي ألعبها كتير لما تخرج رسميًا (ARC Raiders كمان مش هتعجبني، ده بيبين إن ده مش نوع الألعاب اللي بحبه). هتكون أول لعبة من Bungie مش هكون مهتم بيها أوى، لكن بما إن ده كان متوقع، مش مندهش أوى. لسه بتمنى إنها كانت لعبة من نوع تاني، لأن فيه إمكانيات رهيبة في عالم اللعبة، شايفه رائع وجذاب.
أنا قلقان بصراحة. ردود الفعل على عرض اللعب كانت سلبية، ومحاولة إثبات العكس بمشاركة اللاعبين في ألفا التجريبية بيبين إن الكلام السلبي ده ثبت أكتر من إنّه اتنفي. حاسس إن اللعبة بتحاول تجمع بين أنواع ألعاب مختلفة بس من غير ما تعمل حاجة أحسن من كل نوع منهم.
فيه انخفاض واضح في الاهتمام باللعبة بين أغلب اللاعبين اللي جربتها. مش مُقتنع بفكرة إن ده كان مجرد ألفا تجريبية مغلقة، لأن دي كانت جزء كبير من محتوى اللعبة، وده جوهر طريقة اللعب، دي الفكرة الأساسية. المرحلة التجريبية المفتوحة هتكون أحسن لقياس ردود الأفعال مع عدد أكبر من اللاعبين، بس فكرة إن اللاعبين في الآخر هيدفعوا 40 دولار حاجة مخيفة.
قلت قبل كده إن لازم تأجيل إصدار Marathon، ولسه برأيي ده. ده ممكن ما يكونش حل لكل مشاكلها، لكن التسرع في إصدارها في سبتمبر مش حاجة ذكية بالنظر لما بنشوفه دلوقت.
اتابعوني على تويتر و يوتيوب و بلوسكاي و انستجرام!